Rzecznik Praw Pacjenta Przypomina
Druga Kampania Społeczna Rzecznika Praw Pacjenta pt. "Rzecznik Praw Pacjenta Przypomina" ruszyła we wrześniu 2015 r. Kampania składa się z 3 odcinków spotów telewizyjnych, radiowych, reklamy prasowej oraz internetowej.
Od 2015 kampania sukcesywnie ukazuje się w mediach ogólnopolskich – w wybranych stacjach telewizyjnych oraz radiowych a także w prasie drukowanej.
Spoty reklamowe emitowane były także w pociągach Tramwajów Warszawskich, Szybkiej Kolei Miejskiej, Kolei Mazowieckich a także na ekranach LCD znajdujących się w wybranych placówkach medycznych.
odcinek 1 opowiada o prawie pacjenta do informacji oraz prawie pacjenta do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych
odcinek 2 opowiada o prawie pacjenta do intymności i godności oraz prawie pacjenta do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
odcinek 3 opowiada o prawie pacjenta do dokumentacji medycznej
Jeśli jesteś w sytuacji, w której zakład opieki zdrowotnej lub personel udzielający świadczeń zdrowotnych w placówkach publicznych lub prywatnych naruszył twoje prawa - zgłoś się do Biura Racznika Praw Pacjenta.
To każda osoba mająca kontakt ze świadczeniami służby zdrowia, niezależnie od tego czy jest zdrowa czy, chora
1. Świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualna wiedzą medyczną.
W sytuacji ograniczonych możliwości udzielenia odpowiednich świadczeń zdrowotnych, masz prawo do jasnej, obiektywnej opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej kolejność do tych świadczeń.
-
zgłaszasz sie telefonicznie do placówki ochrony zdrowia chcąc zapisać sie na wizytę do lekarza. uzyskujesz informację, ze zapisać się możesz tylko osobiście,2. Informacji o swoim stanie zdrowia.
Możesz zażądać od lekarza, aby udzielił ci informacji w sposób zrozumiały. Masz prawo pytać i zadawać dodatkowe pytania. jeżeli nie chcesz być informowany o swojej sytuacji zdrowotnej, masz prawo z tych informacji zrezygnować. Masz prawo upoważnić szpital do poinformowania osób bliskich lub wskazanych instytucji o nagłym pogorszeniu twojego stanu zdrowia lub o natychmiastowej konieczności przetransportowania do innego świadczeniodawcy. pamiętaj, że pacjent może udzielić takiego upoważnienia już w chwili przyjęcia do szpitala lub w trakcie pobytu. Szpital jest zobowiązany wypełnić wole pacjenta.
- osoba udzielająca ci świadczeń zdrowotnych odmówiła udzielenia informacji o
metodzie leczenia, rokowaniach oraz o innych alternatywnych sposobach leczenia,
- pracownicy medyczni nie poinformowali cie o przewidywanych skutkach
zastosowania określonych procedur medycznych.
3. Zachowania przez osoby udzielającej świadczeń zdrowotnych tajemnicy związanych z twoim leczeniem.
-
lekarz (pielęgniarka) lub inny pracownik medyczny ujawnił dane dotyczące twojego leczenia osobie nieupoważnionej przez ciebie,4. Wyrażania zgody albo odmowy na udzielanie świadczeń zdrowotnych.
W przypadku zabiegu operacyjnego albo zastosowania metody leczenia lub diagnostyki stwarzających podwyższone ryzyko, zgodę należy wyrazić w formie pisemnej. Zabieg lub leczenie mogą być przeprowadzone bez twojej zgody tylko w sytuacji kiedy znajdujesz się w stanie nagłego zagrożenia życia i zdrowia.
-
pracownik medyczny udzielił ci świadczenia medycznego np. wykonał zabieg operacyjny bez poinformowania o rodzaju zabiegu, zastosowanej metodzie oraz możliwych powikłaniach.5. Poszanowania intymności i godności w szczególności w czasie udzielania Ci świadczeń zdrowotnych.
Pacjent znajdujący sie w stanie terminalnym ma prawo do świadczeń zdrowotnych zapewniających łagodzenie bólu i innych cierpień.
- byłeś przyjęty w gabinecie wraz z kilkoma innymi osobami. Każdy pacjent powinien być przyjmowany pojedynczo i mieś możliwość przygotowania się w osobnym (zasłoniętym) miejscu.
6. Dokumentacji medycznej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych.
Podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych jest zobowiązany prowadzić, przechować i udostępniać dokumentację medyczną oraz zapewnić ochronę danych zawartych w tej dokumentacji. Dokumentacja udostępniana jest pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta. W przypadku śmierci pacjenta prawo to ma osoba upoważniona przez pacjenta za życia. Dokumentacja medyczna jest udostępniana do wglądu w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych oraz poprzez sporządzenie jej odpłatnych wyciągów, odpisów lub kopii na koszt pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub osoby przez pacjenta upoważnionej. Dokumentację możesz uzyskać wnioskując do osoby zarządzającej zakładem opieki zdrowotnej.
-
lekarz odmówił ci wydania kserokopii dokumentacji medycznej twierdząc, ze to jego własność.7. Poszanowania życia prywatnego i rodzinnego.
Pamiętaj, ze jako pacjent, wymagający całodobowych lub codziennych świadczeń zdrowotnych, masz prawo do kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z innymi osobami. Masz prawo do opieki osoby bliskiej. Koszty związane ze sprawowaniem tej opieki nie mogą obciążać zakładu opieki zdrowotnej. Dlatego tez za obecność osoby bliskiej musisz ponosić dodatkowe koszty.
- twoje dziecko przebywa na oddziela dziecięcym, a lekarz dyżurny nie chce,
abyś z nim przebywał np. w porze nocnej. jeśli nie ma innych przeszkód (typu
epidemiczne lub organizacyjne), powinieneś uzyskać zgodę,
- podczas udzielania świadczeń pracownik medyczny komentuje twoje zachowanie,
postawę, styl życia w sposób tobie uwłaszczający i poniżający.
8. Opieki duszpasterskiej.
W zakładzie opieki zdrowotnej przeznaczonym dla osób wymagających całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych, masz prawo o opieki duszpasterskiej. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia lub zagrożenia życia zakład opieki zdrowotnej jest zobowiązany umożliwić pacjentowi kontakt z duchownym jego wyznania. Koszty realizacji prawa do opieki duszpasterskiej ponosi zakład opieki zdrowotnej.
9. Przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
Koszty realizacji tego prawa ponosi zakład opieki zwrotnej. Zakład ma obowiązek sprawować pieczę nad rzeczami wartościowymi pacjenta.
- twoje rzeczy zostaną nieprawidłowo przechowane w wyniku czego dojdzie do ich uszkodzenia, zniszczenia lub zagubienia.
10. Zgłaszania sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza.
Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mogą wnieść sprzeciw wobec opinii albo orzeczenia lekarza, jeżeli opinia albo orzeczenie ma wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta wynikające z przepisów prawa. Sprzeciw wnosi się do Komisji lekarskiej działającej przy Rzeczniku Praw Pacjenta w terminie 30 dni od wydania lub wyrzeczenia.
Z
biorowym prawem pacjentów nie jest suma praw indywidualnych. Zbiorowe prawa przysługują grupie osób. taka grupą mogą być np. mieszkańcy danej gminy czy województwa, do których są adresowane programy zdrowotne, a także wszyscy pacjenci korzystający ze świadczeń określonego zakładu opieki zdrowotnej.Zbiorowe prawa pacjentów są naruszane poprzez
- bezprawne zorganizowane działania lub zaniechania podmiotów udzielających
świadczeń zdrowotnych,
- stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu zorganizowane brew przepisom o rozwiązywaniu sporw zborowych akcji protestacyjnej lub strajku przez
organizatora strajku.
Celem takich działań jest pozbawienie praw pacjentów lub ograniczeniem tych praw, w szczególności podejmowane dla osiągnięcia korzyści majątkowej.
Bezpłatna infolinia
czynna pn. - pt. w godz 9.00 - 21.00
800 190 590
z tel. komórkowych
(opłata wg stawek operatora)
22 833 08 85
22 635 59 96
I
nformacji na infolinii udzielają specjaliści z zakresu ochrony zdrowia oraz prawnicy.Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
al. Zjednoczenia 25
01-829 Warszawa
sekretariat@bpp.gov.pl
www.bpp.gov.pl
![]() |
![]() |
![]() Urząd Miasta i Gminy w Mordach ul. Kilińskiego 9 08-140 Mordy tel. 25-641-54-02 fax 25-641-51-15 |